پراید 141 اولین خودروی فیس لیفت ایرانی
پراید 141 اولین خودروی فیس لیفت ایرانی در سالهای 82 تا 84 پراید 141 به عنوان اولین خودروی لیفت بک تولید شـده از خودروسازی سایپا روانه بازار شد. لیفت بک از واژه liftback آمـدهاست و به فرمی از خودرو اطلاق می شود که در آن صندوق عقب از نظر ظاهری مجزا است اما
پراید 141 اولین خودروی فیس لیفت ایرانی
در سالهای 82 تا 84 پراید 141 به عنوان اولین خودروی لیفت بک تولید شـده از خودروسازی سایپا روانه بازار شد. لیفت بک از واژه liftback آمـدهاست و به فرمی از خودرو اطلاق می شود که در آن صندوق عقب از نظر ظاهری مجزا است اما هنگام باز شـدن در صندوق عقب، همانند هاچ بک، شیشه عقب با صندوق عقب پیوسته است.
همانطور که میدانید بیش از 30 سال از تولید پراید و حدود 27 سال از ورود آن به ایران میگذرد، اما این خودرو هیچ تغییری نکـردهاست. بیش از 20 سال است که ایرانیان پراید را در مدلهای مختلفی تولید میکننـد. مدلهای مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان 131 و 132، مدل هاچ بک 111، یک مدل لیفتبک به نام 141 و یک مدل وانت به نام 151 است.
ویژگیهای پراید 141 و بررسی مشخصات آن
معایب و مزایای پراید 141
همانطور که گفتیم پراید 141 اولین لیفت بک تاریخ خودروسازی ایران است. لازم به ذکر است که 141 در واقع همان پراید است و همان نمای جلو و مشخصات فنی را دارد. اما بزرگترین تفاوت این خودرو با پراید اولیه، فضای بیشتر صندوق برای گنجانـدن بار است.
پس از گذشت مدت زمان کمی از عرضـه این محصول، کم کم مشکلات آن آشکار شـد. در ابتدا سرو صدای درب صندوق توجه کاربران را جلب کـرد و بعد از مدتی اخبار ضد و نقیضی در مورد نفوذ آب به درون اتاقک انتهایی، موجب ایجاد موجی از اعتراض و شکایت مشتریان و کاربران این خودرو شـد.
ویژگیهای مثبت و منفی پراید 141 چیست؟
بعد از صحبت در مورد تاریخچه پراید 141، زمان آن رسیـدهاست که مزایا و معایب این خودرو را باهم بررسی کنیم. به صورت کلی مزایای این خودرو به شرح زیر است:
-
هزینه نگهداری به صرفه و قابل قبول
-
فضای بیشتر صندوق نسبت به ابعاد بدنه
-
دسترسی راحت به شبکه خدماتی و قطعات یدکی
در ادامه بهتر است معایب پراید 141 را هم بدانیم و سپس به بررسی مشخصات فنی و ظاهری این خودرو بپردازیم. معایب پراید 141 به شرح زیر است:
-
بازار فروش ضعیف نسبت به مدلهای دیگر پراید
-
کمبود و نبود قطعات یدکی و برخی اکسسوار
-
ایمنی پایین
-
پلتفرم و پیشرانه قدیمی
-
کیفیت پایین
طراحی بدنه پراید 141 چگونه است؟
همانطور که گفتیم 141، اولین خودروی فیس لیفت تولید ایران است که البته بدنه لیفت به یکی از نقاط ضعف پراید 141 تبدیل شد. پراید 141 از نظر طراحی بدنه، خودرویی بین سدان و هاچ بک است، یعنی مانند سدان دارای صندوق عقب است و همین طور مشابه هاچ بک، صندوق عقب آن شیشهای یکسره با شیشه عقب دارد. همین موضوع بعد از عرضه 141، موجب انتقاد خریداران شد، چرا که صندوق عقب این خودرو آببندی مناسبی نداشت و بعد از مدتی سروصدا ایجاد میکـرد.
طراحان سایپا تغییرات اساسی در عقب خودرو ایجاد کردند که موجب تفاوت چراغها و صندوق شـد. همینطور نمای جلو این خودرو را هم با طراحی متفاوتی ارائه دادنـد. در نمای جلو، جلوپنجره دارای طراحی جدیدی بـود و دور آن یک نوار کرومی داشـت، همچنین خطوط روی در کاپوت هم دارای طراحی متفاوتی بـود.
از نظر نمای جانبی درها به همان شکلی که در صبا بود دیـده میشوند. پراید 141 دارای یک مـهشکن عقب است اما مهشکن جلو ندارد. سپر این خودرو هم مشابه پراید صبا و نسیم، مشکی رنگ است.
طراحی داخلی پراید 141 و خطوط دایره شکل
در طراحی داخلی پراید 141 از خطوط منحی شکل استفـاده شـدهاست. دریچههای تهویه دایرهای شکل مهمترین تفاوت در طراحی این خودرو با مدلهای خطی و ساد قدیمی است. داشبورد و رودریها دارای طراحی جدید هستند، این وجود به علت استفاده از پلاستیک خشک، کابین 141 ظاهر بی کیفیتی دارد. در واقع متریال مورد استفاده به قدری ضعیف انتخاب شدند که روی زیبایی ظاهری این خودرو تاثیر منفی گذاشتهانـد و مونتاژ بد و بی کیفیت شرایط را بدتر هم کـردهاست. در مدلهای اولیه این خودرو شکایات زیادی مبنی بر نفوذ آب به داخل صندوق عقب شد، که این مشکل در نسخههای بعدی اصلاح شد.
مشخصات فنی پراید 141 در یک نگاه
مشخصات فنی پراید 141
این خودرو هم مانند دیگر مدلهای پراید با موتور M13 اولیه به بازار عرضه شـد. موتور M13، دارای ظرفیت 1.3 لیتری است و چهار سیلندر دارد. قدرت موتور پراید 141 حداکثر 63 اسب بخار است و 103 نیوتنمتر گشتاور دارد. در ادامه مشخصات فنی و عملکرد پراید 141 را در جدولی برای شما آوردهایم تا با جزییات بیشتری بتوانید این مشخصات را بررسی کنید.
بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه برای پراید 141
بعد از بررسی پراید 141 و آگاهی از نقاط ضعف و قوت آن، بهتر است در مورد یک امکان اضافی برای برخورداری از شرایط بهتر در استفاده از این خودرو، صحبت کنیم. بله، شما با بیمه کـردن خودرو خود میتوانید از اتومبیل خود در برابر برخی حوادث ناگهانی محافظت کنید. همانطور که میدانید بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای خودروها است و تمامی دارندگان وسایل نقلیه موتوری باید نسبت به خرید بیمه شخص ثالث در سریعترین زمان ممکن اقدام کنند.
بیمه بدنه هم از دیگر انواع بیمههای خودرویی است که در صورت بروز تصادف و حوادثی که به بدنه خودرو آسیب وارد میکند، این آسیب را تا حدودی جبران میکند. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پراید 141 و بیمه خودروی مرتبط با آن به https://bimeh.com/mag/pride-141/ مراجعه نمایید.
پراید 141؛ خودرویی با هزینه نگهداری پایین و قیمت مناسب
تولید پراید 141 موجب عرضه اولین خودروی لیفت بک در ایران شد. پراید 141 در ابتدا مشکلات و ضعفهای زیادی داشت که بعدها در نسخههای بعدی این مشکلات تا حدودی برطرف شد. کیفیت ساخت پایین این خودرو موجب شد، مشتریان به خرید پراید 141 رغبت چندانی نداشته باشنـد و این خودرو کمفروشترین مدل پراید شـد. با این وجود به دلیل هزینه نگهداری پایین و در دسترس بودن لوازم یدکی، افراد زیادی از سایپا 141 استفاده میکنند و از آن راضی هستند.
برچسب ها :بیمه خودرو ، پراید ، خرید بیمه ، خودرو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : ۰