کد خبر : 208960
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴

تضمین کیفیت چیست؟ چگونه QA می تواند تجارت شما را بهبود بخشد

تضمین کیفیت چیست؟ چگونه QA می تواند تجارت شما را بهبود بخشد

  تضمین کیفیت یا QA مخفف Quality Assurance و فرایندی است که یک شرکت برای بهبود کیفیت محصولات خود انجام می‌دهد. کنترل کیفیت یا QC فرایندی ضروری برای هر شرکتی است که محصولاتی تولید یا خدماتی ارائه می‌کند. اما درکنار این دو مفهوم مهم کیفیتی باید با سیستم مهم دیگری نیز آَشنا باشید. آیا می‌دانید

 

تضمین کیفیت یا QA مخفف Quality Assurance و فرایندی است که یک شرکت برای بهبود کیفیت محصولات خود انجام می‌دهد. کنترل کیفیت یا QC فرایندی ضروری برای هر شرکتی است که محصولاتی تولید یا خدماتی ارائه می‌کند.

اما درکنار این دو مفهوم مهم کیفیتی باید با سیستم مهم دیگری نیز آَشنا باشید. آیا می‌دانید SPC چیست؟ کنترل فرایند آماری یا SPC مخفف Statistical Process Control و یکی از روش‌های مهم و اثربخش در بهبود کیفیت محصولات و خدمات است.

 

هرگونه مدیریت و کنترل موارد مربوط به کیفیت با اخذ گواهینامه‌های ایزو آسان می‌شود. EIQM CERT شرکت ممیزی و صدور گواهینامه (مرجع صدور ) با نام کامل مدیران کیفیت بین المللی الین سرمت ( Elincermet International Quality Managers ) و شناسه ملی ۱۴۰۰۷۷۶۸۳۸۹ ، در سال ۱۳۹۷ آغاز به کار نمود.

این شرکت به صورت مسئولیت محدود و با هدف ممیزی و صدور گواهینامه در زمینه ی استانداردهای ایزو در حوزه مدیریت کیفیت ، ایمنی ، محیط زیست ، رضایتمندی مشتریان ، صنایع غذایی و تاسیس گردید.

تضمین کیفیت چیست؟

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که محصولی را خریداری کرده و پس از دریافت آن متوجه شده باشید که آنطور که در آگهی شده است، نبوده است؟ بدون اینکه کمی فکر کنید، محصول را برمی گردانید و فوراً درخواست بازپرداخت می کنید، به خصوص اگر برای آن یک دست و پا پرداخت کرده باشید.

پس از آن، قبل از اینکه دوباره از آن برند خرید کنید، متقاعد کردن زیادی لازم است. این به این دلیل است که آنها به اعتبار شرکت خود و اعتماد شما به محصول خود آسیب رسانده اند. این به دلیل بی توجهی یا فقدان کامل تضمین کیفیت است.

در این راهنمای قطعی، ما به طور عمیق توضیح خواهیم داد که تضمین کیفیت چیست و چگونه می تواند تجارت شما را بهبود بخشد.

           

تاریخچه تضمین کیفیت

پس از انقلاب صنعتی، تولید انبوه افزایش یافت. تعریف و کنترل کیفیت محصولات اهمیت پیدا کرد. اولین هدف تضمین کیفیت، برآوردن الزامات مهندسی خاص در محصولات نهایی بود. همانطور که فرآیندهای تولید به طور فزاینده ای پیچیده می شد، کیفیت به رشته ای برای کنترل تغییرات فرآیند برای تولید محصولات با کیفیت تبدیل شد.

حرفه کیفیت از آن زمان به بعد گسترش یافته و شامل کارکردهای تضمین کیفیت و حسابرسی می شود. در درجه اول، صنایع محرک تایید مستقل کیفیت بودند، زیرا سلامت و ایمنی عمومی در درجه اول اهمیت قرار داشتند.

 

تضمین کیفیت چیست 

یک سیستم تضمین کیفیت، اعتماد مشتری و اعتبار شرکت را افزایش می دهد. همچنین فرآیندهای کاری، کارایی و رقابت را بهبود می بخشد. 

روشی برای جلوگیری از اشتباهات و نقص در محصولات تولیدی یا خدمات ارائه شده به مشتریان است. این شامل خدمات یا تحویل محصول به مشتریان است. همچنین به عنوان تست QA شناخته می شود و بر بهبود فرآیندها برای ارائه کیفیت به مشتریان تمرکز دارد.

چرا تضمین کیفیت مهم است؟

نقص های گاه به گاه در محصولات مشکل بزرگی نیست. بالاخره هیچ انسانی کامل نیست با این حال، سوء مدیریت منابع، اتلاف وقت، نظارت ضعیف و مشتریان ناامید غیرقابل قبول است. تضمین کیفیت به دلیل شرایطی که ممکن است در صورت عدم وجود این مرحله حیاتی در تولید ایجاد شود، ضروری است.

سازمان‌هایی که در تمام بخش‌ها و مراحل عملیاتی به محصول و مشتریان خود توجه زیادی نمی‌کنند، مطمئناً ضرر خواهند کرد. سال ها طول می کشد تا یک شرکت شهرت خود را به دست آورد که می تواند در عرض چند دقیقه از بین برود.

نادیده گرفتن تضمین کیفیت می تواند منجر به مشکلات بالقوه در مقیاس گسترده شود که روی کل برند شما انباشته شده و تأثیر منفی می گذارد:

  • مصرف کنندگان اکنون طیف گسترده ای از گزینه ها را برای انتخاب دارند، و این هیچ شعار جذابی نیست. اگر محصولات شما دیگر نیازهای آنها را برآورده نکند، آنها به سراغ گزینه بهتری خواهند رفت. در نهایت، ممکن است مشتریان و درآمد خود را از دست بدهید.
  •  QA نه تنها به دلایل استراتژیک بلکه برای صفحات گسترده شما نیز مهم است. این ناامیدی می تواند به کارمندان سرایت کند و عملکرد آنها را با محصولات با عملکرد ضعیف و مشتریان ناراضی دائماً تحت تأثیر قرار دهد. ایجاد یک محصول ضعیف چه فایده ای دارد؟
  •   QA ضعیف در نهایت می تواند شکاف هایی را در هر لایه از شرکت شما ایجاد کند و ممکن است چشم انداز خود را برای ساختن شرکت از دست بدهید.

 

                               

روشهای تضمین کیفیت

تضمین کیفیت شامل چندین روش بسته به صنعت است.

 

1. تست شکست

این فرآیند آزمایش مداوم یک محصول برای دانستن خرابی یا شکست آن است. برای محصولات فیزیکی، این می تواند شامل قرار دادن آنها در معرض گرما، فشار یا لرزش باشد تا ببینیم آیا می توانند در برابر استرس مقاومت کنند یا خیر. تست شکست برای محصولات نرم افزاری می تواند مستلزم قرار دادن نرم افزار در شرایط استفاده یا بار زیاد باشد.

 

2. کنترل فرآیند آماری (SPC)

کنترل فرآیند آماری روشی مبتنی بر تحلیل عینی داده ها است. والتر شوهارت آن را در شرکت وسترن الکتریک و آزمایشگاه های تلفن بل در دهه های 1920 و 1930 توسعه داد. این روش از مدل های آماری برای حفظ و کنترل تولید استفاده می کند.

 

3. مدیریت کیفیت جامع (TQM)

مدیریت کیفیت جامع برای روش‌های کمی به‌عنوان اصول اساسی برای بهبود مستمر اعمال می‌شود. TQM از حقایق، داده ها و تجزیه و تحلیل برای پشتوانه برنامه ریزی محصول و بررسی عملکردها استفاده می کند.

 

4. مدل ها و استانداردها

ISO 17025 یک استاندارد بین المللی است که به وضوح الزامات عمومی برای صلاحیت یک شرکت برای انجام آزمایش ها و کالیبراسیون را بیان می کند. دارای پانزده نیاز مدیریتی و ده نیاز فنی است. این الزامات شرایطی را که یک آزمایشگاه برای تایید صلاحیت باید داشته باشد را نشان می دهد.

 

EIQM.IR

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

کلید اتوماتیک اشنایدر

زيرنويس فارسي سريال

نوشتن رپورتاژ اثربخش و جذاب

خرید رپورتاژ آگهی